2017. január 20., péntek

Új év, új élet ... életmódot váltottam

Ahogy lassan kezdek felnőni észreveszem magamon, hogy egyre egészségesebben szeretnék étkezni.A teljes kiőrlésű kenyérrel/zsemlével, abonettel és pufi rizzsel már jóba vagyok, a zöldségek és gyümölcsök is beerőszakolták magukat a mindennapjaimba.Ezekkel egyidejűleg eljutottam arra a pontra, hogy a cukornak mennie kell.

Étrend minta
Az elmúlt időben egyre többször tűnt fel nekem, hogy mennyire összenőttem a cukorral.Kapcsolatunk indokolatlanul szoros és fojtogató volt.Nem tudtam elképzelni olyan étkezést, aminek ne lett volna szerves része a desszert.Itt nem csak a főbb étkezésekre értem, hanem például a reggelikre is.Volt hogy 4-5 kakaóscsigát is betoltam, nem is beszélve arról mikor csokit kívántam és olykor simán megettem 1 táblát is percek alatt.Természetesen nem csak a cukor volt az ami engem nagyon zavart.Kezdetben - úgy 2 évvel ezelőtt - mikor elkezdtem fogyókúrázni akkor napi 2x étkeztem amiről csak most tudtam meg, hogy nagyon rossz döntés volt.Akkoriban jól emlékszem csökkentettem az adagokat, keveset ettem.Az idő előrehaladtával jött is az eredmény, igaz lassan de ledobtam 10 kilót 8 hónap alatt.Majd később még lement 1 kiló de utána már bestabilizálódott az egész.Eltelt egy kis idő és újra elkezdtek volna visszaszaladni rám a feleslegek.Több kevesebb sikerrel egy kicsinek sikerült is, de az időközben felszedett csekély izomzat miatt nem lett látványos a végeredmény.Szerencsére tavaly (2016) februárjától elkezdtem járni édesanyámmal egy edzőterembe csoportos alakformáló órákra, ott sikerült javítanom az összképen és a csekély izomzat is ott épült.Most jutottam el odáig, hogy betelt a pohár...elég volt.Neten utánakerestem pár dolognak mert érdekelt ez az egész életmódváltásdi.Rájöttem, hogy sose leszek karcsú, nőiesen formás/izmos úgy, ha nem étkezem megfelelően.Mert a tornának úgy van értelme ha mellette normálisan, tisztán étkezem.Utánanéztem még a cukor mellékhatásainak is.Ez a téma most kezdett egyre jobban érdekelni, mert a családunkban édesapám cukros volt és emiatt sajnos én is hajlamos lehetek rá.Mivel nem akarok felnőtt koromban cukorbeteg lenni és adagolni folyamatosan tűszúrásokkal magamnak az inzulint, ezért döntöttem úgy hogy lemondok a cukorról.Sok tudományos tény is alátámasztja hogy a cukor a fogakat és a csontokat is rontja, túlzott fogyasztása adrenalin emelkedést okoz ami miatt kialakul a cukorfüggőség.Ha kevesebb finomított cukrot eszünk akkor a cukorbetegség kialakulása is csökken.Nem is értem hogy, de amióta fogyóztam az étkezéseimet egyre jobban csesztem el...a mértékletességet se tudtam tartani, főleg akkor ha édességet ettem.
Ellátogattam a szokásos edzőterembe ahova tavaly óta járok anyuval és felkerestem az egyik - számomra legszimpatikusabb - edzőt hogy segítsen nekem.Megvásároltam egy Fitt Pack (fitt csomag) nevezetű 5 alkalmas bérletet ami adott egyfajta kezdőlökést az elinduláshoz.Két alkalmat már lejártam ahol a személyes konzultáció is megtörtént.Kaptam étrendmintát amin különféle szempontok és ételek sorakoznak fel.Napszaknak megfelelően össze lettek szedegetve és minden a fantáziára van bízva hogy melyiket eszem, mit állítok össze.Ezek csak példák, de az étkezést jobban ezekre kell alapozni.Az ételek felsorolása nagyban segít nekem abban, hogy milyen irányba indulhatok el, milyen alapanyagokat keressek a boltba.Most, január 7.-én kezdtem el és már 2 hete csinálom...eddig elég jól haladok. :) Az elhatározás egyik napról a másikra jött, nem tréningeztem rá, egyszerűen eldöntöttem.Nem csak a cukrot, de még a fehér liszttől is búcsút vettem.Helyette átálltam a teljes kiőrlésű lisztre és a zablisztre.Ezek lassabban felszívódó tápanyagok, a vércukrot sem dobják meg...nekem bejött.Cukor helyett jelenleg xilitet használok.Már anyukám sütött is nekem múltkor velük egy paleo sütikét.Egyszerű kevert lett, túrós citromos töltelékkel.Ízre nem volt édes mert a xilitnek  (és eritritnek) nincs olyan erős édes íze mint a cukornak, ettől függetlenül nagyon finom volt és büntetlenül ehettem mert a vércukromat sem dobta meg és nem is volt olyan hízlaló sem.Az étrendemet egy kis kockás füzetbe vezetem, minden nap leírom, hogy mit ettem és mikor, mit mozogtam és mennyi folyadékot ittam.Jelenleg úgy néz ki egy hetem, hogy heti 2x csoportos alakformálásra járunk a terembe, hétfőnként konditerembe edzem gépeken és a többi napokon (nem mindegyiken) itthon szenvedek a tornákkal +tesi órákon is odateszem magam.Ha minden jól megy februárba újra járhatok uszodába, mivel anyu lehet betud majd kerülni egy úszásoktatásos tanfolyamra.Úgy döntöttem, hogy majd csak elkísérem és egy másik sávban kiúszom magam önállóan.

Majd ha bejön a jó idő akkor eljárok majd futni és biciklizni is.Jelenleg ilyen fagyos, havas, csúszkálós télies időben csak a kutyasétáltatás maradt szabadprogramnak.Ha itt lesz a lekvárfőzés és egyéb befőtt eltevés szezonja akkor kísérletezni fogok majd cukormentes lekvárok eltevésével és egyéb fincsi savanyúság keverékek elrakásával is. :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése