2018. május 24., csütörtök

Csibeáldás


Az idei második ültetésnek érdekes története van. Május eleje körül megkotlott 2 nagytestű tyúkom, Karamella és Füsti. Gondoltam az első keltetés után amit Csöpikével kíséreltem meg, megültetem ezt a kettőt is. Napokig tanakodtam, vajon kitől lehet fias tojást kérni?
Találtam egy családot, vettünk tőlük 30 db tojást, amiből 2db Orpington volt. Elosztottam 15-15-öt mindkét tyúk alá, fészket csináltam nekik régi almaládába, kosárral lefedtem, takarmányt és vizet is bekészítettem. Az előkészületek után elkövetkezendő 3 hét igazi szenvedés volt. 9 éves korom óta foglalkozom tyúkokkal, most már lassan 10 éve, de MÉG MINDIG érnek meglepetések, valami aprósággal megtudnak folyamatosan lepni. Például, ha viszem nekik a "hamikát" - áztatott kenyér, konyhai vagdalékok..stb- az egyik elkezdi mindig csipkedni a nadrágomat. Lehet ez valami "fétise" neki, de egyszerűen csak azt akarja jelezni, hogy "Hé, ember öntsd már ki a vödör tartalmát!" 



A mostani ültetésnél Füsti pár nap után feladta. Először csak 1, majd 2 végül 8 tojást összetört és megevett. Kiderült, hogy nem akaródzott leszállni enni/inni, de igyekeztem emiatt kiengedni az udvarra. Ott viszont elszabadult a pokol, teljesen extázisba került. Lefutottam a fél maratont mire megtudtam fogni és ilyenkor kosárral lefedve ült csak vissza. A két kotlóssal egyidőben elült egy vörös tyúk is és kicseréltem Füstit vele, de végül lecseréltem őt is mert sehogy sem akart kosárral lefedve sem megülni. A méreg dúlt bennem,de nagy meglepetésemre az egyik Brahma, Édenke megkotlott. Nem sokat hezitáltam, kicseréltem a vöröset őrá. Persze kezdetben kosárral, de megült rendesen. Mindeközben a másik tyúk Karamella hősiesen és gyönyörűen melegítette a tojásokat...igazán példamutatóként viselkedett. Az utolsó 3. hétre már kezdtek fejemben cikázni a gondolatok. Azon tűnődtem, Karamella alatt csak kikel minimum 14db a 15-ből, Édenke alatt pedig talán egy se lesz abból a maradék 7-ből mert túl sokat voltak szabadon, elhagyatva a tojások. 
Eljött a nagy nap, május 23-án elkezdtek kikelni a csibék. Még ma 24-én is keltek, végül Karamella alatt 15-ből 10db lett. Őt a picinyeivel kiszénázott ketrecbe helyeztem, a szokásos procedúra után ettek/ittak és bebújtak a kotlós alá pihenni. Ebben a pillanatban 20:55-kor néztem rá Édenkére. Alatta 1 tojás volt keresztbe megrepedve, lyuk is volt rajta de már nem csipogott. Pedig délután még hangot adott. Kibontottam és sajnos megdermedve tárult elém kis teste...belefulladt. Sajnos fájdalmas, szívszorító dolog ez, de állattartásban főleg születéskor  mindennel számolni kell. Viszont egyet világra kellett segítenem. Féltem, hogy nem tudja kilökni magát, a pici kis szeme és csőre kint volt, de a tojás héja erősnek bizonyult. A csibe most a kotló alatt szárad, remélem reggelre minden gond nélkül élni fog még. Ha jól láttam 1 még meg van pattanva, kíváncsi leszek. Remélem épségben kitud bújni. Valószínűleg ha kikel majd az amelyiknek kikel kelnie, akkor berakom őket a  többihez egyik éjszaka, hogy a kotlós ne vegye észre hogy nem a sajátja és így akkor nem fogja őket bántani. 


A tanulság.: a tulajoktól többen is vettek tojásokat keltetésre, valaki azt mondta hogy 17-ből 16 lett, másokat nem kérdeztem. Viszonylag normál létszámú tyúkcsapathoz 1 kakas volt, így viszonylag szép számmal tudnak fias tojásokat tojni. De ez kétes, mert egy kakasnak vannak kedvenc tyúkjai a háremben, azokat többet bubulja, van amelyiket kevesebbszer, és van amelyiket még kevesebbszer. De a tulajok kakasa szinte egymás után ugrotta meg majdnem az összeset, szóval elég aktív volt. Összegezve Füsti nem kotlott meg rendesen, csak harmadába és emiatt nem volt megfelelő kotlós, de valószínűleg többet  nem lesz ő megültetve mert hajlamos a színészkedésre. A vörös is csak majmolta az egészet, álkotlós volt. A Brahma, Édenkével azon kívül hogy csipked elég erősen, semmi baj sincs vele. Karamella pedig maga a tökély, a MINTA minden baromfi számára. Legközelebb jobban kell ügyelni a részletekre. Ezért is mondják, hogy jó pap holtig tanul. 
Meghitt pillanatok
Biztonságban 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése